Desirability of Expiating the Oath taken by a Person who afterwards Breaks it for a better Alternative
باب ندب من حلف على يمين فرأى غيرها خيرًا منها أن يفعل ذلك المحلوف عليه ثم يكفر عن يمينه
Riyad as-Saliheen, Book of Prohibited actions(view book)
Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said:
The Messenger of Allah ﷺ said, "When you swear an oath and consider something else to be better than it, make expiation for your oath and do the thing that is better."
[Muslim].
وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله ﷺ قال: "من حلف على يمين، فرأى غيرها خيرًا منها، فليكفر عن يمينه، وليفعل الذي هو خير" ((رواه مسلم)).
Classification
Abu Musa (May Allah be pleased with him) said:
The Messenger of Allah ﷺ said, "Verily, I swear by Allah, if Allah wills, I shall not swear to do something but that if I consider something else to be better than it, then I shall make expiation for my oath and adopt the thing that is better."
[Al-Bukhari and Muslim].
وعن أبي موسى رضي الله عنه أن رسول الله ﷺ قال: "إني والله إن شاء الله لا أحلف على يمين، ثم أرى خيرًا منها إلا كفرت عن يميني، وأتيت الذي هو خير". ((متفق عليه))
Classification
Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) said:
The Messenger of Allah ﷺ said, "Persistence in respect of his oath about his family is more sinful with Allah than the payment of its expiation prescribed by Allah."
[Al-Bukhari and Muslim].
وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله ﷺ : "لأن يلج أحدكم في يمينه في أهله آثم له عند الله تعالى من أن يعطي كفارته التي فرض الله عليه". ((متفق عليه)) قوله: "يلَجّ" بفتح اللام، وتشديد الجيم: أي يتمادى فيها، ولا يكفر، قوله: "آثم" هو بالثاء المثلثة، أي: أكثر إثمًا.
Classification
'Aishah (May Allah be pleased with her) reported:
The Ayah: "Allah will not punish you for what is unintentional in your oaths ..." was revealed in respect of those persons who are in the habit of repeating: 'No, by Allah'; and 'Yes, by Allah.'
[Al-Bukhari].
وعن عائشة رضي الله عنها قالت: أنزلت هذه الآية: {لا يؤاخذكم الله باللغو في أيمانكم} في قول الرجل: لا والله، وبلى والله. ((رواه البخاري)).